TRAGEDIA MIASTA
Polityka radzieckich władz wojskowych nie pozostawiała wątpliwości, jak Rosjanie traktują
majątek pozostawiony na Pomorzu. Uważano mianowicie, że majątek Polski sprzed 1 września
1939 roku należy bezwzględnie zwrócić Polsce. Jednak własność poniemiecką, która dominowała
na ziemiach przyłączonych, traktowano jako zdobycz wojenną Armii Czerwonej1.
Takie podejście do sprawy dawało Armii Czerwonej pełną swobodę działania. Jednak żołnierze
nie ograniczali się tylko do rabowania mienia poniemieckiego.
Już w pierwszych dniach po wkroczeniu Armii Czerwonej władzę w mieście objął komendant
wojenny. Został nim mjr Mustafajew [imię nie znane - przyp. aut.], a jego następcą był
mjr Pogodin [imię nie znane - przyp. aut.]. Na swoją siedzibę zaadaptowali dzisiejszy
budynek sądu. Ich władza była następstwem podpisania porozumienia między rządem ZSRR a
Polskim Komitetem Wyzwolenia Narodowego (PKWN) sankcjonującym powstanie wojskowych
komendantur na wyzwolonych terenach przyfrontowych.
Komendantury Armii Czerwonej tworzone były na tym
terenie ze specjalnie wydzielonych oddziałów ochrony tyłów 2. Frontu Białoruskiego. Ogólna
instrukcja i umowy polsko-radzieckie dotyczące władzy wojskowej w strefie działań wojennych
dawała komendantom władzę w kwestiach porządkowych, bezpieczeństwa, życia
społeczno-politycznego i gospodarczego na podległym terenie2.
Instrukcja dla radzieckiego komendanta wojennego stwierdzała, że ma on za zadanie:
- - zabezpieczać zaplecze frontu, a więc dbałość o ciągłość transportów, zaopatrzenie pierwszej linii w sprzęt i amunicję oraz utrzymać bezpieczeństwo na tyłach armii.
- - sprawować władzę cywilną.
- - zabezpieczać mienie poniemieckie, a w szczególności tę część, którą uznano za zdobycz
wojenną.3
26 marca 1945 roku podpisano w Warszawie porozumienie między rządem polskim a ZSRR na mocy którego Polacy zgodzili się na wywóz poszczególnych przedsiębiorstw, uznając to za wyższą konieczność wojenną. Powyższe ustalenie dawało władzom radzieckim duże pole manewru w decydowaniu, co jest koniecznością wojenną, a co nie. Liczne demontaże i dewastacje zakładów przemysłowych usprawiedliwiano potrzebami wojennymi.. Rekwirowane zapasy żywności był z reguły niezbędne dla Armii Czerwonej8. Wywożono zboże, ziemniaki, inwentarz żywy, maszyny rolnicze i przemysłowe, narzędzia, ubrania i wyposażenie domów. Zrywano i wysyłano do ZSRR tory kolejowe wraz z podkładami. W ten sposób zlikwidowano w Bytowie dwie z trzech linii kolejowych przebiegających przez miasto. Pozostawiono tylko tory do Kościerzyny9.
Tabela 1. Wykaz zniszczeń w Bytowie sporządzony 8.10.1945 roku10
Całkowicie zniszczone budynki: Budynki mieszkaniowe – 290 o ogólnej powierzchni 584 640 m3 Budynki gospodarcze – 160 o ogólnej powierzchni 120 360 m3Zakłady produkcyjne – 10 o ogólnej powierzchni 23 040 m3 Częściowo zniszczone budynkiBudynki mieszkaniowe – 482 o ogólnej powierzchni 925 440 m3 Budynki gospodarcze – 200 o ogólnej powierzchni 115 200 m3 Zakłady produkcyjne – 6 o ogólnej powierzchni 15 840 m3 Budynki użyteczności publicznej – 8 o ogólnej powierzchni 44 100 m3 Razem zniszczono: 772 budynków mieszkalnych 360 budynków gospodarczych 16 zakłady produkcyjne 8 budynków użyteczności publicznejRazem 1156 budynków o ogólnej powierzchni 1 828 620 m3 |
Wojska radzieckie po wkroczeniu do Bytowa spaliły 772 domy, 360 budynków gospodarczych, 16 zakładów przemysłowych, 8 budynków użyteczności publicznej, zdemontowały 4 tartaki. Resztę rozgrabili złodzieje z centralnej Polski. Szacuje się, że w wyniku działań wojennych i powojennych straty materialne Bytowa wyniosły od 35 do 57 mln zł11. Jednak określenie prawidłowej kwoty jest praktycznie niemożliwe. Ponadto w mieście nie działały wodociągi, centrala telefoniczna, gazownia ani elektrownia, a porozrzucane zwłoki ludzi i zwierząt na ulicach groziły wybuchem epidemii12.
Tabela 2. Wykaz zniszczeń obiektów gospodarczych w Bytowie 1945 roku13.
Obiekty gospodarcze | Zniszczone całkowicie | Zniszczone częściowo | Ocalały |
Zakłady naprawy maszyn Zakłady naprawy samochodów Piekarnie Zakłady bednarskie Drukarnie Masarnie Zakłady fryzjerskie Zakłady ogrodnicze Zakłady koszykarskie Zakłady fotograficzne Zakłady tapicerskie Zakłady krawieckie Zakłady szewskie Zakłady zegarmistrzowskie Drogerie Gorzelnie Młyny Mleczarnie Zakłady budowlane Zakłady transportowe Fabryka maszyn Fabryka octu Fabryki cementu Tartaki Rzeźnia miejska Wodociągi Stacje benzynowe Kino Elektrownia Gazownia Kościoły Kaplice Szkoły Szpitale Przytułki Banki |
- 8 - 3 4 7 - - - 2 2 - 1 2 - - - - - - - - - - - - - - - 1 2 2 - 1 - |
- 1 - - - - 2 - 3 2 2 2 2 1 - 1 - - - - - - - - 1 4 - 1 1 - - - - - 4 |
2 7 2 1 6 1 4 2 - 1 2 - 1 - 1 2 1 4 4 1 1 1 4 1 - - 1 - - 1 3 2 1 2 2 |
Rządy komendantów nie mogły ograniczyć się tylko do grabieży. Już w pierwszych dniach po wkroczeniu Armii Czerwonej wróciło do miasta prawie 3500 mieszkańców. Trzeba było uporać się z wieloma sprawami. Rozwiązać kwestię aprowizacji, ludzie przecież musieli jeść i pić. Trzeba było naprawić wodociąg, usunąć z ulic martwe ciała. Odgruzować najważniejsze ulice, aby zapewnić przejazd. Do tych prac używano właśnie powracających mieszkańców Bytowa i okolic. Często odbywało się to pod przymusem. Pracowali głównie kobiety i starcy. Młodych mężczyzn powracających z frontu zatrzymywano i wywożono w głąb ZSRR.
1. G. Baziur, Armia czerwona na Pomorzu Gdańskim 1945-47, Warszawa 2003, s. 232.
2. Tamże, s. 71.
3. Z. Kochnicz, Armia Czerwona i jej stosunek do ludności i mienia na Pomorzu zachodnim w 1945 roku, [w:] Ziemie odzyskane pod wojskową administracją radziecką po II wojnie światowej, Słupsk 2000, s. 155.
4. Tamże.
5. K. Kozłowski, Między racją stanu a stalinizmem, Szczecin 2000, s. 23.
6. T. Morzuch , Jak Bytów zdobywano, [w:] Dziennik Bałtycki, 8. 03. 2002.
7. G. Baziur, op. cit., s. 55.
8. M. Golon, Polityka radzieckich władz wojskowych i policyjnych na Pomorzu Nadwiślańskim w latach 1945-47, Toruń 2001, s. 39.
9. Z. Kochnicz, op. cit., s. 155.
10. S. Gierszewski, Dzieje Ziemi Bytowskiej, s.403.
11. B. Okoniewska, Rok 1945. Organizacja życia społecznego i politycznego po zakończeniu działań wojennych, w: Historia Bytowa, s. 358.
12. Z. Bukowski, op. cit., s. 127-128.
13. AP Słupsk, Starostwo Powiatowe w Bytowie, 82/21, s 22